Okładka do książki ma ogromny potencjał, dlatego nie warto go marnować. Być może nie zapewni ona sukcesu książce, jeżeli jej treść nie jest wystarczająco ciekawa. Jednakże dobrze zaprojektowana okładka wyróżni się na tle innych przeciętnych i może zachęcić potencjalnego czytelnika. Kolorystyka okładki oraz materiał jej wykonania to najważniejsze jej części, ponieważ to właśnie one pierwsze przykują wzrok. Na późniejszym planie są estetyczne litery oraz potem ewentualne grafiki.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze koloru okładki?

Okładka powinna swoim wyglądem uwypuklić i przybliżyć trochę treść książki. Może to brzmieć absurdalnie, jednakże horrory są zwykle w innych wydaniach kolorystycznych niż komedie romantyczne. Kolor okładki już pozwala się domyśleć, czego można się spodziewać po treści:

  • Czerwień – erotyka, namiętność.
  • Niebieski – wiedza, opanowanie, wyciąganie wniosków z lektury.
  • Żółty – promienny kolor symbolizujący spokój ducha i naturę.
  • Zielony – nadzieja, akcja uwikłana w wiele losowych i nieprzewidywalnych zdarzeń.

Oczywiście takich przykładów jest o wiele więcej, paleta barw zawiera wiele kolorów i ich odcieni, które można interpretować na swój własny sposób, a wszystko zależy od inwencji twórczej autora. Warto również zwrócić uwagę na materiał okładki. Jeżeli kolor jest po prostu wydrukowany należy liczyć się z tym, że może się ścierać. Warto stosować dodatkowo warstwy ochronne lub inwestować w okładki z materiałów takich jak np. skóra. Jak widać podczas projektowania okładki pod uwagę trzeba wziąć sporo rzeczy więc zajmować się tym powinni specjaliście ze studiów graficznych. W Krakowie najodpowiedniejszą firma jest Studio Grafpa, która w sposób profesjonalny zajmuję się składem książek, czasopism, gazet, e-booków a także projektowanie okładek do książek.

Sezonowe kolory okładek – czy to możliwe?

Pojęcie sezonowych kolorów może brzmieć absurdalnie w przemyśle książkowym, ponieważ książki to produkty znajdujące zastosowanie na lata. Mówiąc o „modzie” w okładkach dla książek można wziąć pod uwagę aspekt planerów czy kalendarzy, które są nam przydatne tylko przez czas ich użytkowania, a potem raczej do nich nie zaglądamy. Planery dostępne w sezonowych kolorach będą stanowiły świetny dodatek do torebki czy plecaka.

Dobrze dobrana okładka przyciągnie wzrok klientów i może zapewnić podbicie sprzedaży książki, dlatego warto zadbać, aby była estetyczna i dokładnie wykonana.